Перейти до основного вмісту

Харчування

Так – овочам, ні – ковбасі: як пояснити дітям реформу шкільного харчування?http://osvita.ua/school/reform/82232/


Уряд затвердив нові норми та порядок організації харчування у закладах освіти





Методичні рекомендації щодо методології особливостей здійснення закупівель у сфері організації харчування в закладах освіти



ЗАПРОВАДЖЕННЯ HACCP У ШКІЛЬНИХ КУХНЯХ ТА САДОЧКАХ



WWW.FACEBOOK.COM/HACCPAPP/



Основна нормативна база
* Закон України «Про загальну середню освіту»;
* Закон України «Про освіту»;
* Закон України «Про охорону дитинства»;
* Закон України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям»;
* Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»;
* Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб»;
* Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів»;
* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;
* Закон України «Про захист прав споживачів»
* Постанова Кабінету Міністрів України від 19.06.2002 № 856 «Про організацію харчування окремих категорій учнів у загальноосвітніх навчальних закладах» (зі змінами);
* Постанова Кабінету Міністрів України від 22.11.2004р. № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» (зі змінами)
* Постанова Кабінету Міністрів України від 02 лютого 2011 року № 116 «Про затвердження порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість» (зі змінами)
* Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.06.2005р. № 242/329 «Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах»;
* Наказ Міністерства освіти і  науки України від 21.11.2002 №667 «Про затвердження Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах»;
* Постанова головного державного лікаря України від 14.08.2001 № 63 «Про затвердження Державних санітарних правил і норм 5.5.2.008-01» Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу»;
* Санітарні правила для підприємств громадського харчування, у тому числі кондитерські цехи та підприємства, які виготовляють морозиво, затверджені СанПін від 19.03.1991;
* Накази управління освіти
* Інші нормативно-правові акти, що регулюють питання стосовно харчування дітей.

Правильне харчування для школярів: основні поради та рекомендації
правильне харчування для школярів
Правильне дитяче харчування ґрунтується на принципах здорового, збалансованого раціону, адже, по-перше, дитячий організм росте і розвивається, а по-друге, діяльність дитини пов'язана зі значною розумовою активністю, а ці процеси є дуже енергозатратними і вимагають насиченого і якісного раціону. Правильне харчування для школярів також має включати групи продуктів, багатих вітамінами, мінералами і мікроелементами, щоб насичувати молодий організм усім необхідним для розвитку як фізичного, так і розумового.

Правильне харчування школярів має здійснюватися 4-5 разів на день, при цьому дієтологи рекомендують включати в раціон дітей гарячі страви на сніданок, обід і вечерю. Найкраще зробити злаковий сніданок каша з м'ясом або рибою), різноманітний обід – суп і друге блюдо, легка вечеря, наприклад, овочеве рагу, фаршировані кабачки або перець, омлет з овочевим гарніром. Правильне харчування школяра також включає різні перекуси – полуденки і другі сніданки, під час яких дітям краще всього давати солодке в помірних кількостях, фрукти, ягоди або горіхи. 

Основа правильного харчування школяра
основа правильного харчування для школярів
Молоко повинно стати основою правильного харчування дитини. Фахівці рекомендують давати малюкам не менше 500 мл молока або заповнювати це кількість іншими молочними продуктами: кефірами, йогуртами, сиром.

Крім того, діти повинні їсти свіжі овочі та фрукти, а також бобові і зернові – основні джерела вітамінів: брокколі (вітамін Вітамін B2), абрикоси (вітамін А), білокачанну капусту і шпинат (вітамін К), квасоля (вітамін В6), смородину, обліпиху, ківі, цитрусові (вітамін С) і т.д.

У підлітковому віці в організмі дітей відбуваються серйозні зміни, які є фундаментом розвитку, дорослішання людини. Тому правильне харчування для підлітків має бути насиченим і збалансованим і забезпечувати природні потреби в білках, вуглеводах, жирах, а також корисних мікроелементах і вітамінах.

Правильне харчування дітей підліткового віку базується на співвідношенні білків, вуглеводів і жирів 30%, 20% та 50% від загальної кількості з'їденої за день їжі. Це викликано наступними факторами. По-перше, організм підлітка стрімко розвивається і росте, а основа правильного харчування для м'язів – білок, який виступає будівельним матеріалом м'язової тканини. По-друге, надлишок вуглеводів і жирів у раціоні може призвести до виникнення зайвої маси тіла.
Важливу роль у процесі формування системи правильного харчування для підлітків грає режим дня. Організм дитини повинен отримувати їжу в один і той же час щодня. Кращий час для сніданку – 7:00-7:30, для другого сніданку – 10:00-11:00, для обіду – 13:00-14:00, для полуденка - 15:00-15:30, для вечері - 18:00. 
Здорове і правильне харчування дітей підліткового віку повинно виключати:
1.                             Шкідливі продукти (їжу, яка містить консерванти, барвники і т.д.),
2.                             Фастфуд,
3.                             Солодку газовану воду (у великих кількостях),
4.                             Алкоголь,
5.                             Велика кількість кофеїну. 

Групи продуктів, які повинні стати основою правильного харчування для підлітків:
1.                             Злакові,
2.                             М'ясо,
3.                             Риба і морепродукти,
4.                             Овочі,
5.                             Фрукти,
6.                             Горіхи,
7.                             Ягоди,
8.                             Молочні продукти,
9.                             Бобові.

При правильному харчуванні сніданок, обід і вечеря – це не просто прийоми їжі, а правильно сплановані елементи меню у відповідності з вимогами до збалансованого раціону.

Старовинна приказка говорить, що щоб бути стрункими і красивими, потрібно снідати, як король, обідати, як герцог, і вечеряти, як жебрак. Такий підхід у складанні щоденного меню є дуже правильним, оскільки основний прийом їжі повинен бути зосереджений в першій половині дня, т.тобто сніданок та обід повинні бути більш поживними і калорійними, ніж післяобідній перекус і вечерю. 
Приклад меню правильного харчування: сніданок, обід, вечеря

Сніданок
Сирна запіканка / каша з легким гарніром / омлет з овочами / мюслі з ягодами, горіхами або фруктами
Обід
Овочеве рагу / суп або бульйон / риба або м'ясо на пару з рисом / фаршировані кабачки або перець / рибний пиріг / котлети з м'яса птиці або риби, приготовані на пару
Вечеря
Легкий овочевий салат / знежирений сир / риба на пару / куряча грудка на пару

Важливий нюанс: продукти, які містять в собі цукор (а це фрукти і ягоди), краще вживати в першій половині дня. Також сніданок і обід має бути зосереджено 70-80% вуглеводів, які людина вживає за добу. Вечеря повинна бути легким і відбуватися не пізніше ніж за 3-4 години до сну.

протягом дня необхідно влаштовувати невеликі перекуси, це можуть бути фрукти, горіхи, йогурти і т.д. Такі перекуси допомагають вгамувати почуття голоду і зменшити кількість їжі, яку людина з'їдає під час основних її прийомів – сніданку, обіду і вечері.

СИСТЕМА КОНТРОЛЮ ЗА ЯКІСТЮ ХАРЧУВАННЯ УЧНІВ
У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ  ШКОЛАХ

1. Організація пільгового харчування учнів:

1.1. Наявність довідки про одержання допомоги згідно з Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим родинам» з поміткою про надання в школу.
1.2.  Наявність заяви батьків.
1.3. Наказ по школі:
1.3.1 про пільгове харчування дітей із вказівкою дати початку харчування і дати закінчення харчування (гарячі обіди);
1.3.2. про призначення відповідальної особи за харчування, здачу звітів у централізовану бухгалтерію;
І.З.З. про призначення відповідальної особи від адміністрації
1.3.4. про функції класоводів і класних керівників та їх відповідальність за харчування дітей у своєму класі;
1.3.5. графік харчування учнів (обіди учнів 1-4 класів, обіди пільгових категорій, обіди учнів за свої гроші, обіди ГПД), графік чергування вчителів у їдальні;
1.3.6. харчування дітей ГПД, за які кошти проводиться харчування.
1.4. Розгляд питань харчування учнів на нарадах, педагогічних радах, заслуховування відповідальних осіб за харчування в школі.
1.5. Наявність щоденного меню по пільговому харчуванню, завіреного директором.
1.6. Перевірка кількості дітей у «зведеній відомості про харчування пільгових категорій у школі» і накладній їдальні за кожний день по безоплатних обідах.

2. Загальні вимоги до шкільних їдалень:        

2.1. Стан засобів вимірювальної техніки, використовуваної в шкільних їдальнях, їх справність, наявність чіткого відтиску перевірочного тавра і перевірок у встановленому законодавством порядку.
2.2. Наявність спеціальної професійної освіти (підготовки) у працівників, що займаються виробництвом, збереженням і продажем харчових продуктів.  
2.З.Проходження медичного обстеження у встановленому законодавством порядку, наявність медичних книжок.
2.4. Наявність у суб'єкта господарської діяльності:
- Правил роботи підприємств громадського харчування;
- Санітарних правил;
- санітарного журналу;
- журналів реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці;
- реєстрації інструктажів на робочому місці з питань охорони праці;
-  книги відгуків і пропозицій;
-  журналу реєстрацій перевірок.

3. Організація виробництва:

3.1 .Наявність продукції, зазначеної в меню протягом усього робочого дня.  
3.2. Дотримання технологічних режимів виробництва продукції (сумісність продуктів, їхня взаємозамінність, режим холодної і теплої обробки сировини і т.п.), визначених нормативною документацією (збірники рецептур блюд, кулінарних, борошняних кондитерських і булочних виробів, затверджених у встановленому порядку державними стандартами, технічними умовами, а також санітарними правилами).

4. Організація обслуговування:

4.1 Наявність меню на  харчування дітей і меню, де вказується перелік блюд, кулінарних, борошняних кондитерських, булочних виробів і напоїв власного виробництва, вихід і оцінка однієї порції. У прейскуранті вказується перелік напоїв, кондитерських виробів та інших закупівельних товарів, маса, обсяг і ціна на відповідну одиницю продукту. Наявність підпису завідуючої виробництвом, бухгалтера.
4.2. Наявність книги відгуків і пропозицій установленого зразка на видному і доступному для споживачів місці.
4.3.Наявність куточка споживача з інформацією для нього.  

5. Санітарні правила:

5.1 .Забезпечення питною водою (доставка, збереження води, обробка ємкостей для перевезення та збереження води).
5.2. Наявність механічної і природної вентиляції.
5.3. Освітленість приміщень.
5.4. Наявність умивальників для миття рук з підведенням гарячої і холодної води, мила, електрорушника.
5.5. Проведення щоденного прибирання: підмітання вологим способом, миття підлоги, видалення пилу, протирання меблів, радіаторів, підвіконь, миття і дезинфекція умивальників, унітазів.
5.б. Проведення щотижневого прибирання (миття стін, освітлювальної арматури, очищення скла від пилу).
5.7. Проведення щомісячного прибирання (генеральне прибирання, дезинфекція, дератизація приміщень).
5.8. Наявність інвентарю для прибирання (збереження, сигнальне фарбування).
5.9. Прибирання обідніх столів.
5.10. Збереження миючих і дезинфікуючих засобів.
5.11. Миття і санітарна обробка мийних ванн, технологічного устаткування, виробничих столів.
5.12. Маркування обробних дошок, ножів, обробка, збереження.
5. ІЗ. Кількість столового посуду та приладів.
5.14. Порядок миття і збереження посуду, наявність інструкції про правила миття посуду й інвентарю.
5.15. Транспортування, прийом і збереження харчових продуктів.
5.16. Обробка сировини і виробництво продукції шкільної їдальні.
5.17. Особиста гігієна персоналу.
































ПАМ'ЯТКА
щодо вимог при організації гарячого харчування

1.     Обладнання столами, передбачивши відстань між столами 100-150 см. між столами та стінами – 40-60 см, площа на одного учня 0,75 см.;
2.     Встановлення умивальників з розрахунку  один на 20 місць та один для роздавальниці;
3.     Укомплектування необхідним прибиральним інвентарем для приміщення та для дотримання поточних технологічних режимів;
4.     Наявність документації:
-         наказ по організації харчування учнів;
-         договір на постачання обідів;
-         графік харчування учнів;
-         асортимент готових страв;
-         перспективне меню;
-         висновки санітарно-епідеміологічної експертизи на одноразовий посуд та термоси;
-         санітарний паспорт на спеціалізований автотранспорт для доставки обідів, договір на проведення миття та дезинфекції автотранспорту;
-         медична книжка водія з пройденим медоглядом;
-         договір на вивіз твердих побутових відходів;
-         журнал здоров'я працівників пункту роздачі;
-         журнал обліку виконання норм харчування;
-         технологічні картки на готові страви;
-         медичні книжки працівників пункту роздачі з пройденим медоглядом;
-         забезпечення питною водою гарантованої якості та в достатній кількості, наявність договору про доставку води.















Рада з харчування в закладі освіти

До складу Ради входять:
-         заступник директора з НВР,
-         заступник директора з господарської частини,
        -   лікар,
-         медсестра,
-         шеф-кухар.

1.      Заступник директора з господарської частини відповідає за матеріально-технічне забезпечення харчоблоку.
2.     Лі­кар здійснює постійний контроль за організацією і якістю харчу­вання, дотриманням санітарно-гігієнічних вимог харчоблоку й їдальні, призначає дієтхарчування, організовує і контролює його виконання, а також проводить аналіз стану фізичного розвитку і здоров'я дітей з урахуванням якості одержуваного ними харчу­вання.
3.     Медсестра відповідає за якість продуктів, що надходять до харчоблоку, умови їх збереження, дотримання санітарного стану харчоблоку та їдальні, складання щоденних меню, контролює закладку продуктів відповідно до норм, якість і вихід блюд, що готуються, дотримання персоналом кухні санітарно-гігієнічних пра­вил, організовує і контролює виконання призначень дієтхарчування дітей, веде облік виконання норм харчування, періодично прова­дить розрахунок хімічного складу раціонів харчування.
4.     Шеф-кухар відповідає за якість продуктів харчування, що знаходяться у хар­чоблоці, контролює правильність їхньої закладки, виконання ре­цептури і технології готування блюд, за правильне збереження продуктів харчування і терміни реалізації.


Засідання Ради з харчування проводяться один раз у квартал, під час яких затверджуються:
-         план роботи на рік,
-         примірне двотижневе меню і картотека блюд,
-         заслуховуються звіти кожного з членів Ради про роботу,
-         плануються конкретні за­ходи щодо усунення наявних недоліків. Кожне засідання Ради фіксується протоколом.





Адміністративно-громадський контроль
І. Положення про адміністративно-громадський контроль в навчальних закладах освіти розробляється і затверджується директором.

* З метою систематичного дотримання вимог зако­нодавства щодо організації харчування  вводиться система конт­ролю:
I  ступінь: класні керівники, класоводи, чергові вчителі, гро­мадські інспектори з охорони дитинства, соціальні педагоги щоденно пере­віряють стан приміщень та  виробничої санітарії шкільних їдалень.
Недоліки, які можуть бути ліквідовані, ліквідову­ються негайно, інші фіксуються в журналі обліку стану охорони праці з обов'язковим зазначенням термінів їхньої ліквідації.
II  ступінь: заступник директора з НВР - відповідальний за організацію харчування, заступник директора з господарської частини один раз на тиждень разом з медичною сестрою перевіряють стан  приміщень, техніку безпеки та санітарії шкільної їдальні.
III ступінь: директор і голова профкому один раз на місяць контролюють стан роботи шкільної їдальні, пункту роздачі, буфету, дотримання техніки безпеки та санітарії. Результати розглядаються на засіданні комісії з оперативного контролю при директорові і оформ­ляються на засіданні цієї комісії (протокольно).

Журнал оперативного контролю за станом організації
харчування

Дата проведення контролю
Склад комісії, що
здійснює
контроль
(ПІБ, посада)
Виявлені
недоліки
та
порушен-ня
охорони
праці
Заходи щодо
усунення
недоліків та
порушень
Відпо-
відальні
за
виконан-
ня
Період виконання
Відмітка про
виконання (дата,
підпис
відповілального
за виконання та
представника контролю)






























Структура акту перевірки стану організації харчування
 в навчальному закладі

1.   Дата перевірки, адреса закладу.
2.  Склад комісії (або посадова особа), які здійснюють перевірку стану роботи шкільної їдальні, пункту роздачі, буфету.
3.  Назва навчального закладу, який перевірявся.
4.  Констатуюча частина, яка розкриває фактичний стан роботи шкільної їдальні, пункту роздачі, буфету, позитивні моменти діяльності.
5.  Докладний перелік наявних недоліків роботи шкільної їдальні, пункту роздачі, буфету з виявленням:
—  конкретних фактів порушень;
—  можливих негативних наслідків порушень;
— причини появи цих недоліків;
6.  Загальна оцінка стану роботи шкільної їдальні, пункту роздачі, буфету.
7.  Рекомендації і пропозиції щодо роботи шкільної їдальні, пункту роздачі, буфету
8.  Підпис членів комісії (перевіряючого).
Зауваження:
1.  Якщо після перевірки складається акт, то він має затвердитися посадовою особою, що призначила комісію для перевірки.
2. З актом або довідкою обов'язково повинен ознайомитися керівник навчального закладу,  підприємець, який орендує шкільні приміщення.















Функції управління
 



Організація та    координація роботи

(передбачає управління організацією харчування учнів, визначення обов'язків, прав, відповідальності та порядку взаємодії осіб, а також прийняття та реалізацію управлінських рішень).


Контроль за функціонуванням системи управління організацією харчування учнів

(передбачає отримання інформації з боку заступника директора з  
навчально-виховної         роботи, класних               керівників, учнів, батьків учнів, профспілкового комітету).                         
Облік, аналіз
та оцінка
функціонування системи управління організацією харчування учнів
(передбачає в системному обліку охоплення учнів харчуванням, аналіз причин недостатнього охоплення учнів харчуванням,      розробка та прийняття управлінських рішень).



















Функція
"Організація та координація роботи"

Наказ директора на початок навчального року, в якому:

Зміст наказів
Відповідальний
1.
Встановлення режиму та графіку харчування дітей на перервах

2.
Призначення відповідального, в обов'язки якого входить:
заступник директора з навчально-виховної роботи
2.1.
координація діяльності медичного персоналу щодо контролю за харчуванням дітей;

2.2.
контроль за дотриманням режиму та графіка харчування дітей,

2.3.
 контроль за чергуванням педагогічних працівників в обідній залі;

2.4.
опрацювання інформації щодо кількості дітей, які  потребують гарячого харчування;

2.5.
контроль  за додержанням  дітьми  правил  особистої  гігієни та вживанням готових страв, буфетної продукції;

2.6.
контроль за санітарно-гігієнічним станом обідньої зали;

3.
Призначення відповідальної особи по закладу, яка регулярно надає в бухгалтерію управління освіти матеріали (витяги з наказів про харчування учнів, звітність по закінченню кожного місяця);

4.
Організація безоплатного харчування пільгових категорій за наступною схемою:

4.1   

отримання довідки про одержання допомоги з органу соціального забезпечення за місцем проживання;

4.2
отримання заяви батьків;

4.3 

видання наказу по закладу з вказівкою терміну надання безоплатного харчування учням;

4.4

звіт по закінченню харчування учнів кожного місяця;

5.
Призначення комісії для контролю закладення продуктів, визначення її обов'язків.

6.
Встановлення   обов'язків   класоводів,   класних   керівників,   чергових вчителів у обідній залі.                                                                                  




Планування розділу в річному плані
«Організація харчування учнів»
Дні тижня
П и т а н н я
Відпові
дальний
Вересень
Про порядок організації харчування учнів у ..... навчальному році" (наказ)

Жовтень
Анкетування учнів, батьків учнів з питання "Організація та якість харчування учнів". (Засідання ради закладу)

Листопад
Контроль за додержанням дітьми правил особисгої гігієни та вживання готових страв, буфетної продукції, (нарада при директорові)


Грудень
Звіт роботи комісії за І семестр з контролю закладення продуктів, (нарада)


Лютий
Організація харчування учнів 1 -4 класів та пільгових категорій (наказ)


Березень
"Динаміка охоплення харчуванням учнів у ......." (наказ)


Квітень
Виконання обов'язків класоводів, класних керівників, чергових вчителів у обідній залі, (нарада при директорі)
























ГРАФІК
щотижневої перевірки роботи
шкільної їдальні


Дні тижня
Об'єкт перевірки
Відповідальний
Понеділок
1. Санітарний стан обідньої зали.
2. Бракераж сирої та готової продукції.
3. Дотримання циклічного меню.
 заступник директора
 медична сестра
 директор
Вівторок
1. Закладка продуктів
2. Різноманітність асортименту продуктів харчування.

3. Бракераж сирої та готової продукції.
медична сестра
заступник директора голова батьк. комітету
медична сестра
Середа
1. Наявність добових проб блюд відповідно до меню. 2. Якість чергування вчителів та учнів.
3. Вітамінізація готової їжі, вживання йодованої солі.
голова ПК
заступник директора

Четвер
1. Умови постачання продуктів харчування та    наявність необхідної документації на них.
2. Використання заборонених і не рекомендованих для дитячого харчування продуктів.
директор
заступник директора
П'ятниця
1. Дотримання умов та термінів збереження швидкопсувних продуктів, терміни їх реалізації.
2. Якість миття посуду.
3. Забезпеченість миючими та дезинфікуючими засобами, прибиральним матеріалом.
медична сестра

заступник директора голова    шкільної     ради                                                   


Управління якістю обслуговування споживачів
у навчальних закладах

 Якість готової їжі в шкільній їдальні щодня повинна перевіряти бракеражна комісія, до складу якої належить завідуючий виробництва (кухар-бригадир) шкільної їдальні, медпрацівник і представник адміністрації, до функціональних обов’язків якого входить контроль за організацією харчування, а також представники батьківської громадськості. Без бракеражу не повинна поступати на реалізацію жодна партія приготовлених страв і напоїв. Запис про перевірку готової продукції заноситься до бракеражного журналу. Ведеться також журнал обліку випадків поставки недоброякісної сировини. Якість продукції оцінюється за п’ятибальною системою (максимальна оцінка – 5

   КУЛЬТУРА ХАРЧУВАННЯ

1. За кожним класом/групою у їдальні навчального закладу мають бути закріплені столи.
2. Готові страви видаються кожному класу/групі окремо, відповідно до графіка приймання гарячого харчування, складеного завідувачем виробництва їдальні й зат­вердженого керівником закладу.
3. Графік гарячого харчування ви­вішується в обідній залі. Контроль за його додержанням, а також за порядком під час прийняття їжі учнями покладається на черго­вого обідньої зали.
При складанні графіка приймання гарячого харчування врахо­вується необхідність обов'язкового охоплення гарячим харчуван­ням учнів початкових класів, дітей, які перебувають у школі на по­довженому дні, а також дітей пільгових категорій, у тому числі тих, які навчаються у ІІ зміну.
4. З метою поліпшення організації роботи їдальні (харчоблоку), у тому числі своєчасного замовлення необхідної кількості продук­тів харчування і продовольчої сировини, а також щоб уникнути забруднення рук кухарів і дітей при контактуванні з грошима, у навчальних закладах рекомендується організувати абонементну систему розрахунку за гаряче харчування. Абонементна система забезпечує дитині гаряче харчування, гарантує епідемічну безпе­ку готових страв, культуру обслуговування.
5. Продаж буфетної продукції здійснюється готівкою буфетницею, при цьому продук­цію необхідно відпускати щипцями поштучно і заздалегідь роз-кладати порціями (салати, бутерброди, соки тощо).
6. Для збудження апетиту має значення обстановка, у якій відбу­вається приймання їжі. У їдальні повинно бути чисто, затишно і тихо. Під час приймання їжі не можна відволікати дітей розмова­ми, лекціями, книгами. Усі діти повинні мати за столом своє пос­тійне місце. Варто привчати дітей до самообслуговування і при­щеплювати їм культурно-гігієнічні навички: миття рук перед ужи­ванням їжі й після нього, полоскання рота після їжі, користування індивідуальними рушниками, паперовими серветками, столови­ми приборами.
7. Педагоги, присутні у їдальні під час приймання їжі, повинні звертати увагу на культуру поведінки дітей, дотримання ними призначеної дієти, кількість харчових залишків після прийняття їжі.

Черговий педагог

Черговий педагог повинен:
1.     З'ясовувати, чому діти не з'їдають і за­лишають їжу.

2.     Усі встановлені факти (несмачно приготовлена їжа, не подобаються страви тощо), що виявляють загальну думку дітей чи їхні індивідуальні особливості, варто зазначати в журналі чергового і повідомляти про них особу, яка відповідає за харчування.
     
Картки для вивчення стану організації харчування

 Вивчення стану організації харчування 



1
Ведення документації з організації харчування в ЗНЗ


 наказ управління освіти


наказ по ЗНЗ «Про організацію харчування учнів


журнал обліку дітей, які охоплені безоплатним харчуванням;


журнали бракеражу сирої та готової продукції


двотижневе циклічне меню (погоджене СЕС); 


наявність щоденного меню-розкладу


відповідність щоденного меню-розкладу двотижневому циклічному меню


комісія контролю якості харчування


посадові інструкції працівників кухні

2
Загальна організація


наявність графіку видачі їжі


наявність щоденного меню-розкладу;                                


зберігання добових проб


наявність контрольної порції;


визначення температури в холодильниках 2 рази на день;


виконання норм харчування відповідно до віку учнів;


організація питного режиму


проведення контролю за дотриманням посадових обов'язків відповідальних осіб, проходження медичних оглядів

3
Пільгове харчування учнів

4
Асортимент шкільного буфету

5
Дотримання вимог безпеки:


наявність інструкцій щодо правил миття посуду, ви­користання миючих засобів, технологічного облад­нання тощо;


дотримання техніки безпеки, використання електро­приладів

6
Виховання культурно-гігієнічних навичок


миття та витирання рук


питні фонтанчики;


проведення С-вітамінізації

7
Нормативно-технологічна документація:


наявність картотеки страв;


відповідність щоденного меню картотеці страв


зошит обліку відходів;


журнал виконання норм харчування;


книга складського обліку;


супровідні документи на продукти харчування

8
Матеріально-технічне забезпечення:


наявність обідньої зали, харчоблоку, комори, овочесховища


відповідність їх утримання до санітарно-гігієнічних вимог, запас продуктів у коморі;


стан технологічного, холодильного обладнання, його кількість, характеристика робочого стану


робочий стан витяжної вентиляції на харчоблоці;


дотримання вимог зберігання продуктів харчування (асортимент продуктів, дотримання строків реаліза­ції, температури зберігання, тара, зберігання відходів тощо);


забезпечення закладу необхідною кількістю якісного посуду, його маркування та використання за призна­ченням (на харчоблоці та в обідній залі);


забезпечення одягом працівників (кількість від­повідно до вимог та зовнішній вигляд


засоби ваговимірювання, маркування та терміни повірки


наявність миючих та дезінфікуючих засобів, їх збері­гання, наявність супроводжуючих документів

9
Санітарний стан обідньої зали                                             

10
 Санітарний зал харчоблоку

11
  Робота ЗНЗ з організації харчування в річному плані: накази, ради, педради, батьківські збори, анкетування учнів та батьків, залучення батьківської громадськості

12
Організація санітарно-освітньої роботи серед педаго­гічних працівників, батьків та учнів щодо організації харчування

13
Куточок для батьків


Висновки й рекомендації



               Картка аналізу дотримання вимог до зберігання продуктів харчування

Критерії
Оцінка, зауваження
1
Санітарний стан холодильного обладнання


кількість (чи відповідає вимогам)


наявність окремих холодильників для молока та м'ясопродуктів;


своєчасне розморожування;


наявність термометрів;


дотримання температурного режиму;


утримання в чистоті


чітко визначене місце для зберігання кожного продукту


маркування;


зберігання продуктів відповідно до епідеміо­логічних висновків




2
    Зберігання продуктів у коморі:


 зберігання продуктів у відповідній тарі;


відстань стелажів від стіни та підлоги (згідно з вимогами);


забезпечення вимог товарного сусідства;


дотримання температурного режиму




3
   Асортимент продуктів у коморі


4
Наявність двотижневого запасу продуктів у ко­морі

5
Дотримання строків реалізації:


м'яса;


риби


яєць;


інших продуктів;


наявність продуктів із простроченими термі­нами зберігання

6
Засоби ваговимірювання


маркування;


окремі для сирої та готової продукції; •


терміни проведення перевірки

7
Наявність тари для видачі продуктів на харчо­блок:


санітарний стан;


маркування

8
Наявність документів, що супроводжують про­дукти

9
Наявність тари, у якій надходять продукти


санітарний стан


 маркування


миття та зберігання

10
Умови зберігання окремих продуктів на харчо­блоці:  


• масло вершкове;


житній та пшеничний хліб;


сир твердий


яйця;


інші

11
Ведення


• книги складського обліку;


журналу бракеражу сирої продукції

12
    Аналіз виконання заявок на продукти    

13
Зберігання кухарем відходів м'яса, риби, яєць тощо до кінця робочого дня

14
Інвентар для прибирання:


маркування;
                                      

зберігання згідно з вимогами

15
Виконання інструкції з техніки безпеки

16
Загальний санітарний стан


Висновки та рекомендації



                     Картка аналізу санітарно-гігієнічного стану харчоблоку



1
 Санітарний стан холодильного обладнання:


кількість (за нормою/фактична);


своєчасне розморожування;


утримання у чистоті


зберігання продуктів згідно з епідеміологіч­ними висновками;


дотримання температурного режиму


     наявність термометрів

2
Робочий та санітарний стани технологічного об­ладнання

3
Робочий стан витяжної вентиляції на харчоблоці

4
Дошки для сирої та готової продукції


кількість (чи відповідає нормі)


якість обробки


маркування за призначенням


правильність зберігання

5
Ножі для сирої та готової продукції:

6
Столи для сирої та готової продукції:


кількість (чи відповідає нормі


якість обробки


маркування

7
Забезпечення кухонним посудом:


кількість (чи відповідає нормі);


маркування за об'ємом і призначенням


санітарний стан


наявність пошкодженого посуду

8
Питна вода

9
Засоби ваговимірювання

10
 Інвентар для прибирання:


маркування


правильність зберігання

11
Миючі та дезінфікуючі засоби


наявність


наявність шафи для зберігання


наявність інструкції щодо правил миття кухон­ного посуду, інвентарю та обладнання

12
Забезпечення одягом працівників харчоблоку

13
Загальний санітарний стан

Висновки й пропозиції



                                     Картка аналізу умов харчування дітей



1
Естетика приміщення

2
Дотримання


температурного режиму;


 повітряного режиму

3
Якість вологого прибирання

4
Дотримання режиму харчування

5
Меблі їдальні

6
Виконання інструкції з охорони життя та здоров'я дітей

7
Миючі та дезінфікуючі засоби


їх наявність;


маркування посуду для зберігання;


шафа для зберігання;


недоступність для дітей


інструкція із застосування;

8
Забезпечення одягом працівників

9
Посуд для приймання їжі дітьми (відповідно до їх кількості):



тарілки та чашки


столові прибори

10
Миття посуду

11
Санітарний стан шафи для зберігання посуду

12
Наявність меню на день в інформаційному куточку для батьків із зазначенням виходу страв


13
Зберігання харчових відходів

14
Інвентар для прибирання

15
Загальний санітарний стан

Висновки й пропозиції


























































Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

До уваги педагогічних працівників! У розділі "Атестація" розміщено інформацію щодо організації підвищення кваліфікації в 2019 році

Сертифікати